Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Czy można zdobyć pozycję w Internecie z dnia na dzień?
18 grudzień 2014
Każdy kto ma stronę WWW marzy o tym, by być na samym początku wyszukiwania popularnych słów kluczowych. Strony bez  pozycji  w „strefie szybkiej widzialności”  nie istnieją. 

Świat Internetu aż tak bardzo nie różni się od  otaczającej nas nieekranowej rzeczywistości. W obu sytuacjach ważne jest, gdzie się znajdujemy. Od tego jaka jest nasza pozycja w rankingu wyszukiwarek  zależy,  jak często jesteśmy widziani i przez kogo jesteśmy widziani. W przypadku stron komercyjnych lokalizacja on-line decyduje o możliwościach sprzedaży.

Początek musi być  trudny


Tymczasem jeden z amerykańskich  specjalistów z branży SEO mówi wprost:

„Bez względu na to, jak dużo stron liczy sobie Twój serwis internetowy i jak wiele odnośników pozyskałeś, przez pierwszych  kilka miesięcy i tak nie trafisz na pierwszą stronę wyszukiwania popularnych słów kluczowych” .
 

Co prawda autor tych słów, czyli Evan Bailyn  – autor  Przechytrzyć Google, tak myślał w 2010 roku. Niemniej od tego czasu sytuacja niewiele się zmieniła. Dalej do zdobycia zaufania Google – nadszarpniętego przez harce spamerów (inaczej spamdekserów)  – oprócz posiadania strony WWW dobrze zbudowanej, opisanej, obfitującej w niezłe  oraz dynamicznie przyrastające treści (w środowisku znane jako content) i w dodatku posiadającej niezłe odnośniki  zewnętrzne (naturalne, nieagresywne, ze stron  dobrze dobranych tematycznie i problemowo oraz  z odpowiednią historią w Google) potrzeba … stażu.   Choćby po to by zbudować pozytywne odpowiedzi  na szereg „sygnałów”  stosowanych przez algorytm wyszukiwarkowy Google.

Wiadomo, że już w 2007 roku algorytm wyszukiwarkowy Google, by móc określić jak pojedyncza strona powinna być podana w rankingu, brał pod uwagę 200 różnych czynników („sygnałów”). Ile bierze dzisiaj, możemy się tylko domyślać.

 

Po roku z górki

Na podstawie bogatej literatury, autoryzowanej przez praktyków SEO
z długoletnim stażem, można wyróżnić kilka etapów obecności strony WWW w świecie zarządzanym przez Google, jak :
  • Niebyt (0 – 2 miesiące)
Pracuj nad treścią, pozyskuj mądrze odnośniki. Rób to naturalnie i niehurtowo.
Niektórzy specjaliści SEO mówią, że zanim strona pojawi się w wyszukiwarkach, mogą minąć nawet trzy miesiące od dodania pierwszych linków. 
  •  Okres próbny  (2– 4 miesiące)
Rób to, co wcześniej.
  • Pierwsze koty za płoty  (4 – 6 miesięcy)
Rób to, co wcześniej. Wiedz jednak, że jeśli twoja strona ma tyle samo odnośników  i tej samej jakości, co starsza, będziesz wciąż  za nią.
  • Pierwsze oznaki  zainteresowania (6– 12)
Twoja strona może pojawić się wynikach wyszukiwania wszystkich słów kluczowych, niestety, bez tych kilku procent najpopularniejszych.
  • Przepustka do krainy zaufania (1– 2 lata)
Google wierzy ci na 90%,  ale wciąż testuje twoją wiarygodność.
  • W krainie zaufania  (2-4 lata)
Twoja strona ma  naprawdę szansę stać się bytem opiniotwórczym. Prowadzące od niej  linki mają  prawdziwą  wartość.
  • Złote lata w krainie zaufania  (ponad  4 lata)
Google cię ceni!  Nie zmarnuj tego kapitału! 

Mały aneks słownikowy:


Cloaking
„Dwustronowość” – przedstawianie innej wersji gościom identyfikowanym jako roboty, a innej  zwykłym gościom. Może mieć charakter spamdexingu albo służyć jako alternatywa dla wyszukiwarek, które mają kłopoty
z niektórymi formatami. Zob. spamdeximg.

Crawler/ internetowy robot, bot indeksujący, spider, pająk, pełzacz
Program, który automatycznie podąża w sieci WWW śladem linków od strony do strony i rejestruje zawartość każdej z nich.

Farma linków
Grupa witryn internetowych, które zawierają hiperłacza skierowane wzajemnie do siebie i innych stron. Ich celem jest spamowanie wyszukiwarek (np. Google), które określają ranking stron na podstawie hiperłączy wiodących do indeksowanych stron. Zob. splog.

„Google bomb”  / Googlebomb, Googlebombardowanie
Technika spamowania za pomocą linków, która sprawia, że wybrana witryna, niezwiązana z tematem znajduje się na najwyższej pozycji wśród wyświetlanych wyników. Technika ta bardzo rzadko jest wykorzystywana w celach  komercyjnych, dużo częściej w celach politycznych czy humorystyczno-satyrycznych.

„Google bowling”
Sabotaż witryny konkurencji, polegający na wywołaniu wrażenia, że  angażuje się w nieetyczne praktyki  pozycjonujące.

„Googlesok” / Googlejuice
Metafora obrazująca ilość doprowadzających połączeń  linkowych przekazujących/poświadczających wartość docelowej strony WWW. Strony, które gromadzą więcej „Googlesoku”,  efektywniej przekazują go dalej = innym stronom.

Googlewhack
Wyszukiwanie dwóch terminów w Google, które przynosi pojedynczą stronę jako jedyny wynik. Termin autorski Gary`ego Stocka ( 2002).

Gospodarka uwagi/ zarządzanie uwagą ( attention economy) 
Gospodarka przyciągania uwagi, ciągłego osobowego, organizacyjnego czy produktowego pozycjonowania się, wyróżniania, odróżniania od innych. Gospodarka budowania pozycji w rzeczywistości  wymagającej myślenia
o  rynkowej wyjątkowości. 

Link slutting/ Link whoring
Tworzenie witryn o specyficznej zawartości czy  podejmowanie innych działań mających na celu gromadzenie linków z innych witryn, czyli maksymalizację Googlesoku. Zob. Googlesok.

Naturalne pozyskiwanie odnośników
Pozyskiwanie nieagresywne, nie powinno przekraczać pięć linków miesięcznie.  Pozyskanie naraz  zbyt wielu albo  jednoczesne usuniecie  wielu odnośników,  grozi usunięciem z pierwszej dziesiątki wyników wyszukiwania. „ […] trzymaj się z dala od pośredników w handlu odnośnikami!” 
(Evan Baylin)

Pozycjonowanie stron/ optymizacja wyszukiwarek/ SEO
Proces tworzenia stron, które będą widoczne w dużych wyszukiwarkach.

Spamdexing
Zestaw nieetycznych  technik stosowanych dla wpływania na proces indeksowania wyszukiwarek, by w efekcie podważyć ich działania. Zob. cloaking, farma linków, Google bomb, Google bowling, splog.

Splog/ „spam blog”.
Blog założony w celu „uwiarygodnienia” strony docelowej przez linkowanie do niej. Prowadzony tak, by wywołać wrażenie jej wartościowości  i otrzymać lepszą pozycję w wyszukiwarkach.

Upychanie słów kluczowych / keyword stuffing
Techniku ukrywania na stronie wielu słów kluczowych, by zwiększyć prawdopodobieństwo, że dana strona będzie się często wyświetlała użytkownikom wyszukiwarki, kiedy będą wpisywać te słowa.

Wartościowe odnośniki 
Odnośniki wiodące ze stron powiązanych tematycznie z twoją stroną,
o odpowiednim stażu i popularności. Szczególnie niepożądane są linki wiodące od stron tzw. złego sąsiedztwa, a także tych, które mają bardzo mało unikalnego tekstu, a bardzo dużo  linków prowadzących do innych stron. Zwłaszcza, gdy owe linki prowadzą do witryn, które  nie są  powiązane ze sobą w żaden logiczny sposób. „10 mocnych linków może dać dużo lepszy efekt niż 400 słabych z kiepskich stron”
(Mariusz Gąsiewski, Przemysław Modrzewski).

Literatura:

Bailyn E., Bailyn B., Przechytrzyć Google. Odkryj skuteczną strategię SEO
i zdobądź szczyty wyszukiwarek.
Przeł. B.Sałbut. Helion 2012.
Gąsiewski M, Modrzewski  P., Mała firma w sieci. Narzędzia Google dla początkujących. Wyd. Poltex Warszawa 2012.
Halavais Alexander, Wyszukiwarki internetowe a społeczeństwo.
Przeł. T. Płudowski. Wyd. PWN Warszawa 2012.
Halligan B., Dharmesh S., Inbound marketing: daj się poznać w Google, serwisach społecznościowych i na blogu. PrzeŁ.B. Sałbut. Helion 2010.
Koetler P., Caslione J. A., Chaos – zarządzanie i marketing w erze turbulencji. Wyd. C.H Beck. Warszawa 2004. 



drukuj artykuł
Jak skupić uwagę, pozyskać dobre rekomendacje i linki
02 czerwiec 2015
Jeden z wypróbowanych sposobów budowania... czytaj więcej
6 korzyści z autorskiego słownika na WWW
11 maj 2015
Własne słowniki, leksykony czy terminarze publikuje na... czytaj więcej
Content marketing: 2016
19 styczeń 2016
Słyszeliście więc pewnie, że autorski content w... czytaj więcej
Recepta na optymalizację tekstów
01 grudzień 2014
Jak pisać,  aby sieciowe treści były optymalne? czytaj więcej
Marketing narracyjny: humanistyczny i kreacyjny
03 listopad 2014
O powodach, dla których warto zainwestować w... czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail