Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Marketing narracyjny, czyli jak się wyróżnić z tłumu
07 wrzesień 2015
Siła narracji specjalistom od komunikacji społecznej, marketingu i brandingu znana jest od początku ich istnienia. Jednak długo przed oficjalnymi narodzinami marketingu i public-relations (PR-u) opowiadań używali (i nadal używają rzecz jasna!) we własnych celach strategicznych i taktycznych kapłani, filozofowie, politycy, poeci i artyści wszelkich specjalizacji oraz specjalności.

Opowiadanie historii w zasięgu każdej ręki

O ile przed Internetem opowiadanie własnych marketingowych oraz wizerunkowych historii i eksportowanie ich w świat zewnętrzny nie było ani łatwe, ani tanie, o tyle dzisiaj jest w zasięgu niemal każdej ręki.

Opowiadać o organizacji biznesowej (czy innej), jej założycielach i produktach mogą menadżerowie, pracownicy, klienci, osoby i firmy wyspecjalizowane w storytellingu*. A narracyjny marketing może przybrać wiele różnych postaci. Można wyróżnić całe szeregi opowieści, które informują, pozycjonują, edukują, bawią, przywiązują emocjonalnie, a wreszcie różne ze względu na typ narratora, stopień wyrazistości kreacji czy media używane w opowiadaniu.

 
Ze względu na stopień wyrazistości kreacji można mówić na przykład o kreowaniu z użyciem brand heroes lub kreacji ukrytej – jak na przykład tej obecnej w autobiografiach czy biografiach twórców firm czy produktów czy
w narracjach określanych jako: „Who I Am” stories, „Why I Am Here” stories, „The Vision” stories.

Ze względu na używane media można mówić o storytellingu bezpośrednim, piśmiennym, audialnym, audiowizualnym, cross-medialnym lub transmedialnym oraz Sieciowym – integrującym wszystkie te media. Warunek jest tylko jeden – to muszą być autentyczne historie.

Przykłady skutecznego storytellingu

  • Amerykańskie opowieści z końca XIX wieku z serii „Od pucybuta do milionera”( „Od zera do milionera”, czyli „Rags to riches”). Powstawały one z rządowej motywacji wyzwalania aktywności biznesowej wśród Amerykanów
    i imigrantów, popularyzowania idei „self-made mana”. Sama idea – za której ikonę uważa się Benjamina Franklina –nazwę zawdzięcza Frederickowi Douglass. Jej szczególnym popularyzatorem był Horatio Alger, upowszechniający wiarę w demokrację biznesu i zależność sukcesów od optymizmu, pracowitości, przedsiębiorczości, kreatywności, fair play, etc… Alger był też autorem także pro-biznesowego hasła:„Sink or swim” (1870).
  • Opowieści Steva Jobsa oraz  „Apple” i ich „bardów”
  • Opowieści „Coca-Coli” na jej stronie Journey.
    Ciekawostka: Coca-Cola która została w 2004 roku uznana za „kreatywnego bankruta” , w 2013 roku otrzymała laur za najbardziej kreatywny marketeing na festiwalu w Cannes.
  • Animowane opowieści Chipotle Mexican Grill: The Scarecrow, Back to the Start.

Praktyczne wnioski

Storytelling nie służy sprzedawaniu historii rozumianych jako czegoś wyobrażonego, w pełni wykreowanego. Nie służy zmasowanej sprzedaży przy pomocy osobnych czy skrzyżowanych ze sobą mediów. Storytelling służy sprzedawaniu przez wciąganie potencjalnych klientów w pole zainteresowania – przez budowanie emocjonalnych relacji, dialogu, interakcji.

Znane amerykańskie przysłowie powiada: Facts tell and stories sell. Jego wymowę wzmacnia – i niech to wzmocnienie służy Wam jak najlepiej –  Jim Holtje, autor książki The Power of Storytelling, gdy mówi, że storytelling: urzeka, przekonuje, konwertuje.



*O istocie, funkcjach i przykładach storytelligu więcej można przeczytać w wirtualnej Encyklopedii Marketingu opublikowanej w wortalu „Nowy Marketing”, w haśle Storytelling. W jego redakcji wzięła udział Anna Tytkowska.

                                            Fakty przemawiają - historie  sprzedają!








drukuj artykuł
6 korzyści z autorskiego słownika na WWW
11 maj 2015
Własne słowniki, leksykony czy terminarze publikuje na... czytaj więcej
Unikatowe, unikalne czy tylko niezduplikowane treści ?
19 styczeń 2015
...wcieliliśmy w życie naszą wewnętrzną normę dobrych... czytaj więcej
Trzy odsłony content marketingu
30 marzec 2015
Sama książka jest próbą zreferowania wszystkiego,... czytaj więcej
Recepta na optymalizację tekstów
01 grudzień 2014
Jak pisać,  aby sieciowe treści były optymalne? czytaj więcej
Dlaczego warto prowadzić blog firmowy?
14 październik 2014
O korzyściach z prowadzenia bloga firmowego. czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail