„Jedna historia mówi więcej niż 1000 zapewnień.”
Annette Simmons
Annette Simmons
Marketing narracyjny funkcjonuje też pod takimi nazwami jak marketing opowieści, story marketing, storytelling, brand story.
Ma długą historię. Jednak od blisko dziesięciu lat jest uznawany za lek na zmęczenie starymi formami marketingu – ilościowego, twardego, rzeczowo-przedmiotowego, technokratycznego.
Ma długą historię. Jednak od blisko dziesięciu lat jest uznawany za lek na zmęczenie starymi formami marketingu – ilościowego, twardego, rzeczowo-przedmiotowego, technokratycznego.
Marketing z przyszłością
Już w 2008 roku badania , przeprowadzone wśród amerykańskich menadżerów [np. przez Ringera Thibodeau] , wykazały że:– 63% badanych uważa, że klasyczne koncepcje pozycjonowania marki tracą na efektywności,
– 62% badanych poszukuje nowych metod budowania marki,
– 63% badanych sądzi, że sukces marki zależy od jej zdolności do rozwinięcia angażującej
narracji i używania silnych metafor,
– 44% badanych uważa, że storytelling będzie kluczowym zjawiskiem marketingowym w prowadzeniu biznesu.
Angażująca forma dzielenia się doświadczeniami
Mówiąc najogólniej, marketing narracyjny polega na tworzeniu i dystrybucji interesujących opowieści: o firmach i ich założycielach, o ich produktach
i usługach, o miejscach, o regionach…
Jest formą dzielenia się doświadczeniami, z założenia emocjonalną i oddziałującą na emocje, obliczoną na "wdrukowanie" w pamięć. Funkcją marketingu narracyjnego jest rynkowa perswazja, ale także emocjonalne przywiązywanie do marek i ich właścicieli, inspirowanie, motywowanie, edukowanie, formułowanie pozytywnych przesłań, a w niektórych przypadkach – budowanie dedykowanej platformy społecznościowej współpracy. Warunek jest tylko jeden – opowiadane historie muszą być prawdziwe.
Marketing narracyjny odwołuje się do figur archetypowych, a więc odwiecznych i uniwersalnych. Odwołuje się też do symbolicznego języka archetypów. Równocześnie jednak jego przedmiotem są historie niepowtarzalne i niekopiowalne: o właścicielach/prezesach firmy, jej pracownikach i klientach, o jej początkach, jej „punktach zwrotnych” (sukcesach lub porażkach). Wykorzystuje historie pochodzące od założycieli i kontynuatorów ich dzieła, liderów opinii, kontrahentów, klientów, a wreszcie związane życiem samego produktu lub produktów.
Marketing narracyjny jest szczególnie dedykowany ludziom i firmom z przeszłością, z pasją, z innowacyjną receptą na życie czy biznes.
i usługach, o miejscach, o regionach…
Jest formą dzielenia się doświadczeniami, z założenia emocjonalną i oddziałującą na emocje, obliczoną na "wdrukowanie" w pamięć. Funkcją marketingu narracyjnego jest rynkowa perswazja, ale także emocjonalne przywiązywanie do marek i ich właścicieli, inspirowanie, motywowanie, edukowanie, formułowanie pozytywnych przesłań, a w niektórych przypadkach – budowanie dedykowanej platformy społecznościowej współpracy. Warunek jest tylko jeden – opowiadane historie muszą być prawdziwe.
Marketing narracyjny odwołuje się do figur archetypowych, a więc odwiecznych i uniwersalnych. Odwołuje się też do symbolicznego języka archetypów. Równocześnie jednak jego przedmiotem są historie niepowtarzalne i niekopiowalne: o właścicielach/prezesach firmy, jej pracownikach i klientach, o jej początkach, jej „punktach zwrotnych” (sukcesach lub porażkach). Wykorzystuje historie pochodzące od założycieli i kontynuatorów ich dzieła, liderów opinii, kontrahentów, klientów, a wreszcie związane życiem samego produktu lub produktów.
Marketing narracyjny jest szczególnie dedykowany ludziom i firmom z przeszłością, z pasją, z innowacyjną receptą na życie czy biznes.
5 głównych zalet marketingu narracyjnego
• pozycjonowanie na rynku w niepowtarzalny i naturalny sposób• budowanie i podtrzymywanie więzi wewnętrznych i klienckich w oparciu
o przywiązanie emocjonalne
• tworzenie spójnych narracji wizerunkowych: marka – produkt- komunikacja
• tworzenie naturalnych i przyjaznych ram dla zaangażowania klientów w proces pozycjonowania marki i jej produktu/ produktów
• wnoszenie wartości dodanych: emocjonalnych, estetycznych, rozrywkowych, edukacyjnych
Źródła
Książki:
Fog K., Budtz Ch., Munch Ph., Blanchette S., Storytelling. Narracja
w reklamie i biznesie. Saatchi&Saatchi 2013.
Kosson G., Podaj dalej, czyli jak stworzyć porywającą opowieśc dla marki. Słowa i Myśli 2013.
Mistewicz E., Marketing narracyjny. Jak budować historie, które sprzedają. Helion 2011.
Stączek M..Storytelling. Audiobook. EdisonTeam.pl 2014.
Artykuły:
Bokacki R. St., Zapomniana potęga opowieści : storytelling jako narzędzie komunikacji..
„Personel i Zarządzanie”, 2012, nr 10, s. 71−73.
Gruszka A., Storytelling − moda czy konieczność. „Marketing w Praktyce”, 2013, nr 5, s. 20−22.
Hajdas M., Dobrze opowiedziana marka.„Marketing w Praktyce”, 2010,
nr 9, s. 66−69.
Hajdas M.,Storytelling − nowa koncepcja budowania wizerunku marki
w epoce kreatywnej = Storytelling − a New Concept of Building a Brand Image in the Creative Economy." Współczesne Zarządzanie = Contemporary Management Quarterly : the Journal of Scientific Community and Business Leaders", 2011, nr 1, s. 116−123.
Kosson G., Storytelling w służbie marki. „Marketing w Praktyce”, 2013,
nr 2, s. 6−8.
Potempa K., Marka zawsze opowiada. „Marketing w Praktyce”, 2013,
nr 3, s. 9−11.