Mówiąc po polsku i nieco metaforycznie, recykling polega na „przepłukaniu” treści, przesortowaniu, odnowieniu, wzbogaceniu, przeniesieniu. Ale
w środowisku ludzi, którzy zajmują się kreacją, produkcją i dystrybucją treści przyjęło się mówienie – recykling.
w środowisku ludzi, którzy zajmują się kreacją, produkcją i dystrybucją treści przyjęło się mówienie – recykling.
Recykling treści, czyli….
Recykling treści bywa też określany jako content recykling czy content repurposing, czyli zmiana jakości treści czy/i obiegu. To pojęcie związane jest też z takim określeniami, jak: cross-medialność czy transmedialność, czyli – umieszczanie treści w różnych kanałach komunikacyjnych czy równoczesne rozwijanie komunikacji za pośrednictwem różnych kanałów (własne media, media płatne, media społecznościowe, media zdobyte, komunikacja książkowa czy e-bookowa, czy w końcu – bezpośrednia, jak wykład czy prelekcja). A zatem prawdziwy recykling treści nie ma nic wspólnego z przysłowiowym „odgrzewaniem kotletów”.
Jak uprawiać recykling treści?
Można więc odnawiać stare treści przez:- aktualizowanie starych treści za każdym razem, gdy pojawiają się nowe wartościowe informacje z nimi związane
- aktualizowanie starych treści jako odpowiedź na komentarze czy pytania ich odbiorców
- przypomnienie starych treści na marginesie komentarzy do treści zewnętrznych, które z nimi wyjątkowo korespondują
- rozwijanie starych treści o nowe konteksty, o nowe punkty widzenia, zwłaszcza jeśli nadarza się jakaś specjalna okazja
- zestawianie starych treści w nowych wyborach, podsuwanych przez życie treści, na przykład:
Najgoręcej komentowane
Najpopularniejsze wpisy gościnne
Podsumowanie kwartału, półrocza, roku
- przesortowanie starych treści i zestawienie ich w nowych wyborach o charakterze poradnikowym, na przykład:
- przesortowanie starych treści i zestawienie ich w cykle tematyczne, na przykład:
Wokół X
- rozwijanie popularnych wpisów i przeformatowanie ich z myślą o nowych kanałach komunikacji, czyli o nowych odbiorcach, na przykład w takich kierunkach, jak:
lista kontrolna – artykuł poradnikowy – tutorial – poradnik
chmura słów – post – artykuł –infografika – videoinfografika – animacja
zdjęcie – galeria – lookbook
blog lub vlog – książka
-
publikowanie wpisów w tematycznych wydawnictwach zbiorowych na cyfrowej platformie do publikacji, takiej jak ISSUU czy Joomag
Źródła recyklingu treści
Najczęstsze źródła recyklingu treści stanowią: badania i obserwacje własne, nasłuchiwanie Sieci – głosów instytucji badawczych, wpływowych wortalii blogerów, słuchanie głosów branży – opinii branżowych instytucji i mediów, ekspertów i dziennikarzy, posiłkowanie się sugestiami i pytaniami klientów
i odbiorców treści, cytatami klasyków literatury fachowej, ale i pięknej i kina, wykorzystywanie „odpadów" – to jest materiałów graficznych fotograficznych i filmowych, które wcześniej nie zostały użyte, itd...
Zalety recyklingu treści
-
Oszczędność – recykling treści jest mniej kosztowny niż kreacja
i realizacja nowych treści. -
Wzrost jakości treści – przepracowanie treści, daje możliwość ich źródłowej, merytorycznej, stylistycznej, kompozycyjnej weryfikacji, czyli optymalizacji.
-
Rozszerzenie kręgu odbiorców o odbiorców kolejnych mediów
i kanałów komunikacyjnych w związku z ich przeformatowaniem i nową dystrybucją. -
Zwiększenie szans na większą rozpoznawalność marki.
-
Zwiększenie szans na lepszą obecność w wszukiwarkach.
Anna Tytkowska