Infolinia: 48 690 389 383
  • Zapraszamy do lektury

Info-magazyn

Recykling treści
13 październik 2015
Mówiąc po polsku i nieco metaforycznie, recykling polega na „przepłukaniu” treści, przesortowaniu, odnowieniu, wzbogaceniu, przeniesieniu. Ale
w środowisku ludzi, którzy zajmują się kreacją, produkcją i dystrybucją treści przyjęło się mówienie – recykling.
 

Recykling treści, czyli….

Recykling treści bywa też określany jako content recykling czy content repurposing, czyli zmiana jakości treści czy/i obiegu. To pojęcie związane jest też z takim określeniami, jak: cross-medialność czy transmedialność, czyli – umieszczanie treści w różnych kanałach komunikacyjnych czy równoczesne rozwijanie komunikacji za pośrednictwem różnych kanałów (własne media, media płatne, media społecznościowe, media zdobyte, komunikacja książkowa czy e-bookowa, czy w końcu – bezpośrednia, jak wykład czy prelekcja). A zatem prawdziwy recykling treści nie ma nic wspólnego z przysłowiowym „odgrzewaniem kotletów”.
 

Jak uprawiać recykling treści?

Można więc odnawiać stare treści przez:
  • aktualizowanie starych treści za każdym razem, gdy pojawiają się nowe wartościowe informacje z nimi związane
  • aktualizowanie starych treści jako odpowiedź na komentarze czy pytania ich odbiorców
  • przypomnienie starych treści na marginesie komentarzy do treści zewnętrznych, które z nimi wyjątkowo korespondują
  • rozwijanie starych treści o nowe konteksty, o nowe punkty widzenia, zwłaszcza jeśli nadarza się jakaś specjalna okazja
  • zestawianie starych treści w nowych wyborach, podsuwanych przez życie treści, na przykład:
Najczęściej czytane
Najgoręcej komentowane
Najpopularniejsze wpisy gościnne
Podsumowanie kwartału, półrocza, roku
  • przesortowanie starych treści i zestawienie ich w nowych wyborach o charakterze poradnikowym, na przykład:
X sposobów na…
  • przesortowanie starych treści i zestawienie ich w cykle tematyczne, na przykład:
W kręgu X
Wokół X
  • rozwijanie popularnych wpisów i przeformatowanie ich z myślą o nowych kanałach komunikacji, czyli o nowych odbiorcach, na przykład w takich kierunkach, jak:
blogowy post – artykuł ekspercki – prezentacja – broszura – e-book – książka
lista kontrolna – artykuł poradnikowy – tutorial – poradnik
chmura słów – post – artykuł –infografika – videoinfografika – animacja
zdjęcie – galeria – lookbook
blog lub vlog – książka
  • publikowanie wpisów w tematycznych wydawnictwach zbiorowych na cyfrowej platformie do publikacji, takiej jak ISSUU czy Joomag
     

Źródła recyklingu treści

Najczęstsze źródła recyklingu treści stanowią: badania i obserwacje własne, nasłuchiwanie Sieci – głosów instytucji badawczych, wpływowych wortali
i blogerów, słuchanie głosów branży – opinii branżowych instytucji i mediów, ekspertów i dziennikarzy, posiłkowanie się sugestiami i pytaniami klientów
i odbiorców treści, cytatami klasyków literatury fachowej, ale i pięknej i kina, wykorzystywanie „odpadów" – to jest materiałów graficznych fotograficznych  i filmowych, które wcześniej nie zostały użyte, itd...


Zalety recyklingu treści

  1. Oszczędność – recykling treści jest mniej kosztowny niż kreacja
    i realizacja nowych treści.

  2. Wzrost jakości treści – przepracowanie treści, daje możliwość ich źródłowej, merytorycznej, stylistycznej, kompozycyjnej weryfikacji, czyli optymalizacji.

  3. Rozszerzenie kręgu odbiorców o odbiorców kolejnych mediów
    i kanałów komunikacyjnych w związku z ich przeformatowaniem i nową dystrybucją.

  4. Zwiększenie szans na większą rozpoznawalność marki.

  5. Zwiększenie szans na lepszą obecność w wszukiwarkach.


    Anna Tytkowska


 

drukuj artykuł
Ile kosztuje dobra e-treść
09 grudzień 2014
 Czy dobre treści do Internetu rzeczywiście mogą... czytaj więcej
Recepta na optymalizację tekstów
01 grudzień 2014
Jak pisać,  aby sieciowe treści były optymalne? czytaj więcej
Czy można zdobyć pozycję w Internecie z dnia na dzień?
18 grudzień 2014
„Wyszukiwarka to dzisiejszy odpowiednik poczty lub... czytaj więcej
Lolcontent
17 listopad 2014
O  słownikowej i wirusowej karierze pewnego akronimu. czytaj więcej
Marketing narracyjny: humanistyczny i kreacyjny
03 listopad 2014
O powodach, dla których warto zainwestować w... czytaj więcej
Poleć znajomemu
Poleć naszą stronę i wyślij znajomemu linka na adres e-mail